Kemunculan Agama dan Ajaran Utama Dunia
Agama merupakan keperluan utama dalam pembentukan dan peningkatan tamadun.
Secara umumnya, agama ialah suatu kepercayaan atau ajaran yang dianut oleh
seseorang. Agama merupakan pedoman untuk membimbing manusia ke arah kehidupan
yang sempurna. Justeru, lahirlah agama dan ajaran untuk memenuhi keperluan
manusia. Di tamadun awal China, lahirlah Confucianisme dan Taoisme.
Confucianisme
Ajaran ini diasaskan oleh Confucius yang lahir pada sekitar tahun 551 S.M.
di neger Lu (di Shantung). Beliau pernah menjadi pegawai kerajaan negeri Lu.
Namun demikian, beliau telah meletakkan jawatan dan telah mengembara untuk
menyebarkan ideanya kepada penduduk China. Masyarakat China telah menjadikan
ajaran ini sebagai kepercayaan dan tokoh Confucius telah disembah sebagai salah
satu dewa penting dalam masyarakat China. Secara umumnya ajaran ini menekankan
prinsip moral yang tinggi seperti perikemanusiaan (ren), kesusilaan (li ),
dan ketaatan kepada ibu bapa (xiao).
Untuk mencapai ketinggian moral ini, seseorang itu haruslah mendapat
pendidikan. Prinsip moral ini juga harus dipertegaskan kepada semua lapisan
masyarakat.
Taoisme
Salah satu lagi ajaran yang penting dalam tamadun China ialah Taoisme.
Ajaran ini muncul agak lewat berbanding dengan ajaran Confucius. Pengasas
kepada ajaran ini ialah Lao Tze. Beliau lahir di negeri Chu pada sekitar tahun 604
S.M.. Beliau juga pernah bekerja di negeri Chou. Seperti Confucius, Lao Tze
juga telah mengembara ke luar menyebarkan pengaruhnya. Beliau telah
menghasilkan buku yang bertajuk Tao Te
Ching yang mengandungi idea falsafah Taoisme. Taoisme ini pada asalnya
berbentuk falsafah tetapi kemudiannya menjadi ajaran berbentuk agama. Dasar
ajaran ini lebih menumpukan konsep Tao yang bermaksud jalan. Setiap tindakan
akan ditentukan oleh Tao. Oleh sebab itu manusia tidak harus bertindak terhadap
apa-apa yang berlaku. Keadaan ini dirujuk oleh Tao sebagai tidak mengambil
sebarang tindakan atau wu-wei. Jika
manusia bertindak, maka, perkara ini adalah bertentangan dengan prinsip wu-wei dan akan merosakkan dunia. Oleh
sebab itu Lao Tze tidak menyetujui bahawa manusia boleh mengubah sesuatu ke
arah kebaikan.
No comments:
Post a Comment